گندم، بهترین غلات:

گندم از بهترین غلات است. مزاج گندم گرم و تر و به مزاج خون نزدیک تر است. مواد حیوانی، راحتتر به بدن انسان تبدیل می شوند چون حیوان یک مرحله به بافت انسان نزدیکتر است. اما از میان گیاهان، گندم راحتتر از مواد دیگر گیاهی نیاز انسان را پاسخگو است. گندمی در طب سنتی ما خوب است که محصول همان سال باشد، کهنه نشده باشد، دانه درشت باشد، طلایی رنگ باشد و از آفتها به دور باشد. یه گندمی هست که به آن می گویند گندم دیوانه یا شیلم که اگر هنگام برداشت وارد گندم شود می توانند گندم را سمی کند. به همین دلیل نوع برداشت و کاشت گندم در این مرحله خیلی برای ما مهم است. بعد از آنکه گندم به مرحله آماده سازی رسید، می رسیم به سبوس گندم. ما نه بسیار پر سبوس را قبول داریم نه خالی از سبوس را. همه غلات دو لایه سبوس دارند. غیر از پوست زخیم خارجی یک لایه سبوس بسیار نازک روی گندم وجود دارد که لایه قهوه ای رنگی است که بسیار مفید است. تمام ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن به صورت میکروسکوپی بین آن لایه و خود گندم قرار دارد که اگر آن لایه جدا شد این مواد از بین می روند حتی اگر بعداً آن را به گندم یا برنج اضافه کنیم. به همین دلیل وقتی بعضی ها می گویند نان سبوس دار می پزیم و آرد سفید می گیرند و سبوس به آن اضافه می کنند، این ارزش غذایی اولیه را ندارد باید این سبوس اصلاً جدا نشده باشد. پس ما می خواهیم آن سبوس دوم بماند و سبوس اول خیلی کم مقدار در برنج یا گندم باشد.

پس اینکه در کتب طب سنتی گفته شده، نان سبوس دار خیلی برای هضم، سنگین است؛ منظور نانی است که سبوس بسیار داشته باشد. پس این نان سبوس دارهایی که بیرون می فروشند بسیار سخت هضم هستند و مشکلات بزرگ ایجاد می کنند. نان میانه سبوس بهترین نان در طب سنتی است یعنی سفید سفید نباشد، بسیار سبوس دار هم نباشد. در مرحله ای که دارند سبوس گندم را می گیرند در آن مرحله، گندم را می کوبند و سبوس اولیه را جدا می کنند که البته کامل جدا نمی شود و هرچه بیشتر سبوس را بگیرند نان سفید تر می شود.

گندم چون ماده اولیه نان است خیلی برای ما مهم است. اگر گندم را درست انتخاب و آماده نکنیم هرچقدر دقت به کار ببریم نان خوبی از آب در نمیاد. سبوس گندم خواص خیلی زیادی دارد غیر از آن که حجم سبوس مثل یک فیبر در روده ها حجم تولید می کند و یبوست را رفع می کند، خود سبوس پاکسازی کننده کل بدن است. نان سفید در طب سنتی ما بیماری زا است و هضم را خراب می کند. تنها برای کسانی که در یک مدت کوتاه دوره نقاهت را می خواهند طی کنند استفاده از نان سفید توصیه شده فقط به خاطر اینکه در آن مرحله برای هضم نان سبوس دار که سنگین تر است نسبت به نان سفید انرژی زیاد مصرف کنند و بچه هایی که تازه نان خوردن را شروع کردند و نمی توانند بجوند و هضم کنند، کوتاه و مقطعی اجازه داده شده غیر از آن باید از نان سبوس دار استفاده شود. نان لواش و نانهای باگد از آرد سفید درست می شوند.

ضخامت نان:

ضخامت نان نباید خیلی زیاد باشد. ضخامت باید به اندازه ای باشد که وقتی حرارت به نان وارد می شود مغز و سطح آن به یک میزان متناسب با هم پخته شود. پس نه آنقدر نازک مثل کاغذ و نه آنقدر دارای ضخامت باشد که خمیر آن حرارت کافی ندیده باشد.

بهترین نحوه پخت:

نان های قدیمی که به آن ساجی می گویند و روی سطح نیم کره فلزی پخته می شود بهترین نحوه پخت است. بعد از آن پخته شدن روی سنگ خوب است طوری که حرارت مستقیم وارد نشود، یک سطح آن بیشتر از سطح دیگر حرارت نبیند، رنگ آن به قهوه ای تیره نرود و رنگ کرم رنگ متعادل در همه سطوح نان برقرار شود. نان های تنوری باید طوری باشد که از یک منطقه بیشتر وارد نشود.

نحوه آماده کردن خمیر نان:

دو ساعت قبل از طلوع آفتاب بیدار شوید ببینید کدام نانوایی دارد خمیرگیری می کند. نانوایی که خمیر ترش می گیرد و می گذارد خمیر عمل بیاد و یک زمانی به آن فرصت می دهد تا یکسری فعل و انفعالات تخمیری داخل آن ایجاد شود و بعد این خمیر را می پزد که بهترین نوع خمیر است. پس خمیر باید با مراحل تخمیری آماده شده باشد نه با افزوده شدن جوش شیرین و موادی که سیر تخمیری را به سرعت طی می کنند. خیلی از نانوایی ها می بینید که همان جا در دیگ خمیرگیری آرد و آب را می ریزد هم میزند و شروع می کند به پخت آن، این اصلاً روش مناسبی نیست. باید یک زمانی بگذرد تا مرحله تخمیر با خمیر ترش یا خمیر مایه انجام شود تا آمادگی پخت نان را پیدا کند.

مواد مخلوط در نان:

نان باید مقداری نمک متعادل در خود داشته باشد. بعد از آن می رویم در نان های خاص. مثلاً نان هایی که در آن شیر می زنیم و شیرینی در آن می زنند. مواد غذایی مثل سبزی در آن می زنند. ما خیلی دوست نداریم که با نان چیزی مخلوط شود. هر وقت نان و خمیر با شیرینی و چربی مخلوط شود در مجاری بدن ما خصوصاً در مجاری کبدی ایجاد گرفتگی هایی می کند که دردسرهای خودش را دارد. بنابراین نان به طور انفرادی همین مشکل را دارد پس زیاد از حد نان نخورید. نان را تنها غذای خود قرار ندهید چرا که خود خمیری بودن نان ایجاد گرفتگی می کند. هرچه نان، خمیرتر باشد مضرتر است هرچه نان برشته تر باشد مفیدتر است و حتی در آن مغز پخت هم خیلی زیاده روی نشود و تعادل در خوردن غلات، گوشت، میوه ها رعایت شود که برای ما بیماری زایی نداشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *